Murdoch journalists linked to unlawful news-gathering in the United Kingdom

Photo from Al Bello/Getty Images: Rupert Murdoch
The following published by Byline Investigations  on 7 July 2018, outs senior figured in Murdoch’s media empire in the U.K., who have been named as being involved in unlawful news gathering activities. Evidence provided in the High Court in London is the source of the information. This exposure is important, because it provides a window into the modus operandi of the media giant, which is not confined to only one country. There have been calls for an investigation into whether similar methods have been used in Australia. Perhaps this will contribute to bringing more pressure for this to come about.

 Fifty serving or former Rupert Murdoch journalists – many very senior – allegedly used a private investigator to unlawfully gather information, the High Court in London has heard.

Many of those said to have used the services of Steve Whittamore, who was convicted of data theft in 2005, have gone on to become some of the most powerful people in the British media landscape.

Photo from New European/Facebook: Dominic Mohan (1) with Outside Organisation founder Alan Edwards last month at London’s Liberal Club, celebrating the 100th edition of ‘The New European’ newspaper

The list includes Rebekah Brooks, the current chief executive (CEO) of Murdoch’s British publishing arm News UK and serving Sun on Sunday editor Victoria Newton

Also named are former editor of The Sun Dominic Mohan, and the paper’s former showbiz reporter James Scott, who today run some of the most influential public relations businesses in the country.

Photo from Tom Newton Dunn/ Twitter: Newton-Dunn is among Rupert Murdoch’s most important UK journalists as incumbent Political Editor of The Sun. The documents suggest he used Whittamore while in his previous employment as a reporter for tabloid rival, The Mirror

The names were revealed in a witness statement deployed in a court hearing on behalf of people suing Murdoch’s News Group Newspapers (NGN) for phone hacking and unlawful news-gathering.

Others listed have gone on to senior jobs in broadcast media and corporate public affairs. A trial of the facts in the current round of claims is scheduled at the High Court for October.

The journalists include some from other Fleet Street papers, such as the Daily Express and The Mail on Sunday, who either had worked, or went on to work, at The Sun or News of the World.

Photo from PR Week/ GingerComms: James Scott the former Sun showbiz reporter went on to work for tabloid rivals The Mirror, and Sunday Mirror, before becoming editor of The People. Scott was arrested – but never charged – on suspicion of phone hacking in 2013. Today he runs Ginger Communications, which promotes blue chips firms like M&S, Sky, and Heinz

NGN denies phone hacking and does not admit using private investigators to illegally ‘blag’ phone billing data and medical records at The Sun, and on some parts of the News of the World.

According to court documents, the names were contained in hand-written notebooks used by Whittamore to record the jobs journalists allegedly commissioned from him.

In April 2005, Whittamore appeared at Blackfriars Crown Court and pleaded guilty to procuring confidential police data from the police national computer to sell to various newspapers. The News of the World was named in court as one of the buyers of this information.

His books were seized by investigators from the Information Commissioner’s Office (ICO) in raids on Whittamore’s business JJ Services in Hampshire in 2003 in an operation called ‘Motorman’.

He recorded his taskings in colour-coded pads, with each newspaper group having a different colour. Red, for example, was used for Mirror Group Newspapes (MGN) titles.

Photo from the BBC: Graham Johnson is one of very few on the list to admit to using Whittamore for illegal enquiries. The former tabloid investigator, who turned phone hacking whistle-blower in 2013, told in his 2012 book Hack how illegal ‘blagging’ was rife on Fleet Street

Whittamore’s ‘Blue Book’ contained jobs allegedly carried out between 2001 and 2003 for The News of the World and The Sun. Its existence and content have been known about for many years – and were discussed by the Leveson Inquiry in 2011/12.

Photo from Dave Goddard/ Tangerine PR: Dave Goddard former Sun and News of the World journalist Dave Goddard is now a football agent and PR. His company Deus claims to represent players in England, Scotland, France, Holland, Denmark, Spain, Italy, Turkey and Russia

However, in the recent court case it was revealed – for the first time – that the ICO was in possession of four more books recording taskings, between 1995 and 2001 which precede those covered by the Blue Book, by journalists at several newspaper groups.

The lawyers for the claimants allege that some journalists used Whittamore on other national newspapers before moving to the News of The World, where they carried on requesting data.

The legal document states: “These books also contain occasional names of journalists from other newspapers, but who later went on to work for NGN, such as Dennis Rice, and presumably – as pleaded by the Claimants – carried on the same practice of unlawful information gathering they had practised at their previous titles.”

Byline has contacted the journalists named in the court documents for comment.

Mr Rice said: “I worked (as) a reporter for the News of the World for 11 months in 1998-99 – which is 20 years ago… I did not at any stage during my employment there use the services of a pretext blagger and to state so would be a gross falsehood and incredibly damaging to my reputation.”

Mr Rice did not address the suggestion he used Whittamore either before or after his time at the News of the World.

The ICO disclosure included further notebooks – Yellow and Green – previously known to include taskings mainly from Associated Newspapers, owner of the Mail on Sunday and Daily Mail (and former owner of the London Evening Standard), and the Express Group.

Photo from PHA: Phil Taylor former News of the World associate editor Taylor is today Head of Media Management at PHA, the city PR firm founded by Phil Hall, the journalist who edited the NotW in the late nineties, when use of PIs for illegal inquiries is said have mushroomed

The ICO disclosure also revealed a previously unrecorded Whittamore notebook – Orange – dating from approximately 1997 to 1999, and mainly covering requests from reporters for Mirror Group, Express Group, and Associated Newspapers.

The legal document states: “The same pattern of unlawful activity, well known from the original Blue Book and admitted to in Mr Whittamore’s witness statement, is shown in this book.”

Photo from Lee Harpin/Twitter: Lee Harpin former News of the World feature writer Harpin went on to hold senior editorial positions at The Mirror, Sunday Mirror and The People. Harpin is now a PR consultant and also political editor of the Jewish Chronicle

It added: “Based on a preliminary analysis, and by way of example, the following journalists feature in the Orange, Red, Yellow and Green books, or are named on invoices submitted by JJ Services, and went on to work for The Sun and News of the World, often in senior roles.”

The names emerged as claimants’ lawyers argued NGN was failing in its duty to disclose information on all the private investigators it employed and the tasks they were commissioned to carry out.

Photo from Paul Field/ Free Word: Paul Field the former associate editor of The Sun is today CEO of TouchCast, a New York-based company involved in smart video technology for blue chip clients including Accenture, Unilever, Pfizer, WPP and the BBC

As a result, the claimants were granted a court order requiring NGN to disclose information relating to the use of PIs and blaggers before July 1998, as well as afterwards.

NGN unsuccessfully argued it would cost too much to disclose the new documents – having already handed 25,000 relating to the use of PIs and alleged blaggers.

Lawyer Roger Best, for NGN, had said the existence of the document store was already in the public domain and that the claimants could and should have asked for more disclosure from it earlier.

The trial continues…

1 Comment on "Murdoch journalists linked to unlawful news-gathering in the United Kingdom"

  1. Martin Trama | 10 July 2018 at 2:31 pm | Reply

    While Murdoch editors and journalists carried out illegal activities it is Murdoch himself that initiated this criminal regime. He should be forced to relinquish all his media holdings and face charges. What a poisonous old man he is.

Leave a comment

Your email address will not be published.


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.